Helsepakke katt

På Lillehammer Dyreklinikk har vi utviklet en helsepakke som er satt sammen for og sikre katten din best mulig mot sykdom og smerter.  Ved å abonnere på helsepakken sparer du samtidig penger på behandling, forsikring og andre ytelser på klinikken. Les mer om innholdet i helsepakken HELSEPAKKE KATT her:

• Årlig helseundersøkelse og vaksinasjon hos dyrlege.
  • Årlig helseundersøkelse hos dyrepleier/assistent, inkludert tannsjekk og vektvurdering og ernæringsråd med mer.
  • Valgfri årlig blodprøve eller konsultasjon
  • Urinprøve ved 2,4,6,8 og 10 års alder
  • Gebyrfri reseptutstedelse
  • 10 % rabatt på honorar ved behandlinger som ikke dekkes av forsikring.
  • Gebyrfritt direkteoppgjør med forsikringsselskapet (gjelder Agria, Dyreforsikringen Norge, DnB forsikring og Gjensidige)
  • 10 % rabatt på varer i butikken (kan ikke kombineres med andre tilbud)

Du får en påminnelse på mail/SMS når det er tid for de faste besøkene på klinikken. Andre konsultasjoner bestiller du selv på telefon eller via klinikkens hjemmeside.

Årlig helseundersøkelse og vaksinasjon

Årlig helseundersøkelse er viktig for og fange opp små forandringer i helsetilstanden på et tidlig tidspunkt, slik at skader og sykdommer kan behandles og videre utvikling begrenses mest mulig. Vi undersøker blant annet øyne, ører, nese, tenner og tannkjøtt, lymfeknuter, vekt, pels, hjerte og lunger. Vi snakker om generell forebygging av skader og sykdom, og forhører oss om du som eier har oppdaget forandringer i kattens vaner.

Behovet for vaksinasjon kan være individuelt etter alder, tidligere vaksinasjoner og om du har katten med på reise til utlandet. Vaksinasjon etter behov mot kattepest og katteinfluensa og eventuelt klamydia er inkludert i pakken. Eventuell rabiesvaksine kommer i tillegg.

Helseundersøkelse og vaksinasjon varer inntil 20 minutter.

Årlig helsesjekk hos dyrepleier/assistent

Små endringer i helsetilstanden kan utvikle seg til større problemer hvis det ikke oppfanges tidlig. Vi tilbyr derfor en ekstra sjekk hos dyrepleier/klinikkassistent. Under helsesjekken vil vår dyrepleier/klinikkassistent kontrollere kattens vekt og ernæring, samt ta en vurdering av tennene. Dyrepleier/klinikkasstent kan ikke stille diagnoser, men vil gjøre en enkel helseundersøkelse for og avdekke eventuelle ting som bør undersøkes nærmere. Det vil også kunne være aktuelt og ta opp temaer som adferd. Denne konsultasjonen varer i inntil 20 minutter.

Blodprøve eller ekstra konsultasjon

Pakken inkluderer en årlig blodprøve, eller en ekstra konsultasjon (inntil 20 minutter) hos veterinær i løpet av året. Vi anbefaler en basisblodprøve ved 2-årsalderen, igjen ved 4 års alder og deretter annet hvert år fra fylte 7 år. Blodprøvene viser blant annet blodprosent, blodbilde og en bred status på indre organer. Hos unge, friske katter finner vi oftest ikke noe galt på blodprøvene, men det vil gi oss nyttig informasjon om normalverdiene for akkurat din katt. Da har vi noe og sammenligne med hvis katten din blir syk senere i livet.  Ved regelmessige undersøkelser kan vi lettere fange opp endringer på et tidlig tidspunkt, slik at utviklingen bremses eller tilstanden behandles. Forandringer i blodbildet vil ofte komme lenge før katten viser symptomer på at noe er galt. Fra fylte 7 år kontrollerer vi også stoffskiftet, da mange katter får forhøyet stoffskifte når de blir eldre.

Enkelte symptomer hos katten kan antyde sykdommer som ikke oppdages ved basisblodprøven – ved behov tas utvidete blodprøver, som vil kunne gi merkostnad.

Urinprøve

Annenhvert år tar vi en urinprøve, som inngår i kattens helseprofil. Her vurderer vi urinens farge og klarhet, måler vektfylde og undersøker urinen med en urinanalyse og i mikroskop. På den måten kan vi se om det er tegn på sukkersyke, nyre-sykdom, tegn på urinveisinfeksjon, eller generell sykdom som krever ekstra oppmerksomhet og oppfølging fremover. Du kan hente utstyr på klinikken til og få samlet opp urin i kattekassen hjemme før dere kommer; ellers må vi ofte gi en lett sedasjon for å få tatt urinprøven. Eventuell sedasjon er ikke inkludert i prisen.

Flåttmidler, ormekur, resept

Det er stor individuell variasjon i katters behov for parasittmidler. Gjennom HELSEPAKKE KATT får du råd og veiledning om hvilke behov din katt har for behandling av parasitter, og alle resepter skrives ut uten gebyr. Dette gjelder også andre medisiner som veterinæren har anbefalt at katten din bør ha.

Vekt- og foringsveiledning

Du er alltid velkommen innom klinikken for å veie katten din. Vi hjelper deg med å vurdere vekten, og komme med råd og anbefalinger om fôring.

Forsikring

Som medlem i HELSEPAKKE KATT får du i tillegg til ovenstående, rabatter på forskellige andre ytelser. HELSEPAKKE KATT omfatter rutineundersøkelser og -behandlinger. Vi vil derfor på det sterkeste anbefale å ha en god dyreforsikring som er med på å dekke utgiftene dersom katten din skulle bli skadet eller syk.

Medlemmer i HELSEPAKKE KATT får 10 % rabatt ved på dyreforsikring hos Dyreforsikring Norge.  Du kan lese mer om vilkår for sykeforsikring for katter gennem Dyreforsikring Norge og beregne din pris her: Dyreforsikring Norge (HUSK å trekke 10% fra prisen, hvis du kombinerer med helsepakken).

Andre rabatter:

• 10% på alt i butikken (unntatt nedsatte varer)
  •  10 % rabatt på honorar ved behandlinger som ikke dekkes av forsikring.
  • 10% rabatt hos Dyreforsikring Norge
  • Gebyrfritt direkteoppgjør med forsikringselskapet (gjelder p.t. Agria, Dyreforsikring Norge, DnB forsikring og Gjensidige)

Hold øye med hjemmesiden og Facebooksiden vår for flere medlemstilbud!