Vaksinering

Det er viktig å vaksinere hunder og alle hunder i Norge blir i dag vaksinert mot valpesyke, leverbetennelse, hundepest og kennelhoste. Dette er noe vi kan utføre både på Gausdal Dyreklinikk og Lillehammer Dyreklinikk.

• Valpesyke – denne er svært smittsomt, gir alvorlig sykdom og høy dødelighet
  • Adenovirus – smittsom leverbetennelse og øvre luftveissykdom
  • Parvovirus – «hundepest»: dehydrering, blodig diaré og akutt død
  • Parainfluensa «kennelhoste»: luftveissykdom

Alle hunder som skal til utlandet må også få vaksine mot rabies. Bestill vaksinering mot rabies i dag.

Vaksinering mot valpesyke, leverbetennelse og parvovirusinfeksjon gjøres hvert tredje år etter grunnvaksine. Kennelhoste og rabies vaksineres årlig.

Det finnes også tilleggsvaksiner, disse er mindre viktige enn kjernevaksinene. Men under visse forhold kan hunden din trenge disse, dette kan f.eks være om hunden skal på kennel eller ferie. Ta kontakt med oss og en av våre dyktige veterinærer vil fastslå om det vil være hensiktsmessig å ta en slik vaksine.

vaksineoversikt for valp

Bivirkninger av vaksinering

Det sjeldent at hunder får bivirkninger av å ta vaksiner, men det kan skje. Hunden kan oppleve kvalme, feber eller få allergiske reaksjoner, noe som kan være alvorlig.

Bestill vaksinering av hunden din

Vi som jobber på Gausdal Dyreklinikk og Lillehammer Dyreklinikk har bred erfaring med vaksinering av hunder. Har du noen spørsmål eller ønsker du å bestille time til din hund? Ta kontakt så hjelper vi deg.

Valpesyke (Canine distemper)

Valpesyke er et virus som hunder, større kattedyr, seler og ildere kan bli smittet av. Viruset smitter ikke til mennesker. Sykdommen er sjeldent påvist Norge, da vi har et godt og utbredt vaksinasjonsprogram for hunder. Sist virusinfeksjon var påvist i Norge var i 2013, da var en det en hund hjemmehørende i Hedmark som ble smittet. Symptomene kan være:

• høy feber
  • dårlig matlyst
  • slapphet
  • rennende øyne
  • pustebesvær
  • diare

Les mer om Valpesyke her.

Adenovirus – Smittsom leverbetennelse hos hund (HCC)

Sykdommen er sjelden i Norge, hovedsakelig på grunn av at vaksinering mot leverbetennelse er inkludert som en del av vaksinasjonsprogrammene. Det eksisterer ingen spesifikk behandling mot denne sykdommen, med unntak av generell støttebehandling. Viruset kan smitte direkte og indirekte.

1. Direkte smitte: Virus kan overføres direkte fra hund til hund gjennom nærkontakt, for eksempel gjennom nese-til-nese-kontakt eller kontakt med kroppsvæsker som spytt, avføring eller oppkast fra en smittet hund.
  2. Indirekte smitte: Virus kan også overføres indirekte via gjenstander som sko, klær, hender og andre overflater som har vært i kontakt med en smittet hund eller dens avføring eller oppkast. Viruspartiklene kan overleve lenge i miljøet.

Parvovirus – Hundepest

Parvo er en alvorlig og svært smittsom virusinfeksjon som påvirker mage-tarmsystemet hos hunder. Infeksjonen oppstår når en hund er i kontakt med avføring fra en smittet hund. Parvoviruset kan overleve i miljøet over lengre tid og spres enkelt via gjenstander som sko, klær, hender og andre overflater som har vært i kontakt med en smittet hund, og deretter kan komme i kontakt med andre hunder.

Symptomer: feber, nedsatt allmenntilstand, diaré (kan være blodig, men ikke alltid), oppkast, dødsfall (spesielt hos de yngre valpene). Finn ut mer..

Parainfluensa, bedre kjent som kennelhoste

Kennelhoste er en luftveisinfeksjon som vanligvis påvirker de øvre luftveiene, men kan også involvere de nedre luftveiene, inkludert lungene.

Typiske symptomer på kennelhoste inkluderer harking, hoste, rennende nese og nysing. Mange hundeeiere tror muligens at hunden har noe i halsen på grunn av hostingen. Hosten kan føre til brekninger med hvitaktig slim. Noen hunder kan oppleve tap av matlyst, feber og endringer i pustemønster og pustefrekvens. Luftveisinfeksjoner som påvirker de nedre luftveiene kan føre til alvorligere symptomer og kan være livstruende uten riktig behandling. Det er derfor viktig å kontakte en veterinær ved mistanke om kennelhoste. Finn ut mer om kennelhoste…