Lopper og flått hos katt

Når temperaturen stiger og vinteren gir slipp vil risikoen for at katten din får flåttbitt øke betraktelig. Flåtten sitter nemlig i gress og krattskog, og det er stor sjanse for at den kommer i kontakt med katten din. Disse små blodsugerne kan være bærere av sykdommer som borreliose og babesiose.

Husk flåttkontroll av katten din

Jo raskere du får fjernet flåtten jo bedre er det. Om du får fjernet flåtten i løpet av 12 timer vil det være svært usannsynlig at katten blir smittet av borrelia-bakterien. Derfor er det veldig lurt å se over katten din etter at den har vært ute. En grundig sjekk av hodepartiet, ørene, halsen, magen og innsiden av kattens ben bør utføres. Dette fordi en flått foretrekker steder med tynn hud og/eller lite pels. Men se også over resten av katten. Om du oppdager flått kan denne fjernes med en flåttpinsett, ønsker du veiledning på hvordan du fjerner en flått? Ta kontakt med oss.

Å fjerne flått hos katter er enklest å gjøre med en flåttpinsett, med pinsetten kan du dra parasittene ut av huden etter at de har bitt seg fast. Du må å ikke klemme på flåtten, dette kan medføre at mageinnholdet og patogener kommer fram til såret og derfra videre inn i kattens blodkretsløp. Når flåtten skal fjernes er det viktig at du får fjernet alt, om hodet sitter igjen kan dette føre til betennelse hos katten.

Sykdommer flåtten kan overføre

• Borreliose
  • Skogflåttencefalitt
  • Babesiose
  • Anaplasmose
  • Ehrlichios

Tiltak mot flått hos katt

Det finnes en flere ulike flåttmidler som dreper flått eller forhindrer at de biter seg fast hos katten din

• Spot-On: Midlene blir tatt opp gjennom huden til katten og har en varighet på opptil 4 uker, beskytter mot både flått og annet utøy.
  • Spray: effektivt mot flått og enkel å bruke, virkemiddelet kan ha en varighet på opptil fire uker.
  • Halsbånd: stoffet fra halsbåndet spres utover pelsen til katten og vil holde flått og lopper unna.

Lurer du på hva som er best for din katt? Kontakt oss, våre dyktige veterinærer på Lillehammer Dyreklinikk og Gausdal Dyreklinikk vil hjelpe deg.

Lopper hos katt – små plageånder

Hvis du ser at katten din klør seg ofte kan det tyde på at den har lopper. Dette er en av de vanligste parasittartene, de er veldig plagsomme for katten og kan forårsake sykdommer. Loppen kan overføres i kontakt med andre dyr, samtidig kan de også overføres fra pledd, sofaer og andre stoffer/tekstiler.

Loppen livnærer seg av kattens blod og en voksen lopper vil sjeldent bytte vært når den først har funnet en. Den kan reprodusere seg i et enormt tempo og i løpet av kun en dag kan en loppe produsere rundt 30 egg. Mistenker du at katten din har lopper kan du ta kontakt med veterinær som vi vil bistå.

Loppene er veldig små (kun noen millimeter) og derfor vanskelig å oppdage. Ser du at katten din klør mye, slikker eller biter seg uvanlig mye kan dette være en indikasjon på at katten har lopper. Sår og/eller eksemer kan da oppstå.

Hvordan ser jeg om katten min har lopper?

1. Katten din bør stå på en lys og glatt overflate, da kan du se loppene når de faller ned fra pelsen. Badekar eller badegulvet kan fungere bra.
  2. Gre pelsen med en kam som har tette tagger. Avføring vil da bli synlige i kammen eller falle ned på den lyse overflaten.
  3. Det som faller ned fra katten samles med en hvit og lett fuktet klut.
  4. Loppens avføring vil løse seg opp og etterlate røde små flekker på kluten. Dette kommer fra fordøyet blod.

Det finnes en flere ulike midler som kan brukes til å drepe loppene. Ta kontakt med oss og vi vil veilede deg. I tillegg bør du undersøke hvor katten din har vært og hvilke dyr som lever i samme hus. Underlag, pledd, etc. må vaskes på minst 60 grader. Det er også smart å støvsuge gulv/overflater flere ganger, husk å kaste støvsugerposen! Du kan også supplere med en spray for å få fjernet loppene fra husholdning.

Lillehammer Dyreklinikk og Gausdal Dyreklinikk har bred erfaring med behandling av katter. Har du noen spørsmål eller ønsker du å bestille en time? Ta kontakt med våre flinke medarbeidere.