Katt

Sterilisering og kastrering av katt

Vi anbefaler at din hunnkatt steriliseres av flere grunner. Hunnkatter som bruker p-piller har større risiko for utvikling av svulster i jur og livmor. Disse er oftest ondartede. Hunnkatter har også en større risiko for å utvikle infeksjoner i livmor. Denne tilstanden er som regel livstruende og krever normalt operasjon. Kostnaden for p-piller i fem år vil være den samme som kostnaden for en sterilisering.

Vi anbefaler at din hannkatt kastreres av flere grunner. Hannkatter som kastreres vil bli mer hjemmekjær, og slutte å markere. De vil hevde et mindre territorium og dermed slåss mindre. Dermed får de også mindre infeksjoner og skader.

Kattene vil få et bedre liv ved å steriliseres eller kastreres. Les mer om her…

Ta gjerne en tur innom eller ring for timebestilling til sterilisering eller kastrering av katten din.

Årlig helsekontroll av din katt

Vi er nå fire kollegaer med mange års variert bakgrunn fra smådyrspraksis som vil fortsette med å videreutdanne oss for å kunne yte kundene våre enda bedre service. Vi vil derfor kunne tilby både den friske og syke katten faglig god medisinsk hjelp. Vi anbefaler at katten din er til årlig helsekontroll. Vi vil da gjøre en klinisk undersøkelse av katten. Den vil da samtidig bli vaksinert og få utført kontroll av munnhule.

Katter vaksineres mot herpesvirusinfeksjon, calicivirusinfeksjon og klamydiainfeksjon som alle er luftveislidelser og kattepest. Katter som skal til utlandet vaksineres også mot rabies. Samtlige vaksiner må gis årlig.

Vi opplever at mange katter trenger tannsteinsfjerning årlig. Det er mye bedre å fjerne tannstein årlig fremfor å måtte trekke tenner. Tanntrekking kan være eneste utvei om tannsteinen har fått tære lenge nok på tennene.

Katter bør behandles regelmessig mot parasitter. Vi vil kunne informere om hvilken behandling som er å foretrekke for din katt.

Vi har nå muligheter til å utføre blodanalyse på eget laboratorium. Akutte pasienter vil kunne få bekreftet en diagnose raskere og dermed kan vi sette inn relevant behandling fortere. På samme måte kan vi også danne oss et bedre bilde av de fleste pasienters helse ved hjelp av blodanalyse. Dette kompletteres med røntgen og ultralyd.

Bestill time ved Lillehammer Dyreklinikk eller Gausdal Dyreklinikk i dag.

Veterinær – kirurgi og utredninger

Vi gjør det meste innen kirurgi og utredninger. Vi vil også kunne stille på kurskvelder, samlinger og foredrag. Ordinære konsultasjoner gjøres på timebestilling. Vi vil også kunne reise ut på hjemmebesøk ved behov.

Ta gjerne turen innom for samtale eller ring oss på telefon 61 26 67 50. Du kan også sende oss en melding via e-post eller skjema.