Orm hos katt

Er katten din en utekatt? I så tilfelle er risikoen stor for at den kan få orm. Hos kattene er spolorm den hyppigste og bendelorm nest hyppigste typen orm/parasitt. Begge disse lever i tarmene hos katten.

Vi anbefaler at du tar en avføringsprøve av katten din to ganger i året. Er denne positiv bør den behandles med ormekur. Det er flere årsaker til at det er viktig å behandle funn av parasitter. Først og fremst reduseres risikoen for at din katt blir alvorlig syk på grunn av orm. Du sikrer også at katten din blir mer motstandsdyktig overfor andre sykdommer. I tillegg reduserer du risikoen for at den smitter andre katter.

Ettersom katter både jakter og spiser byttene sine er risikoen for å bli smittet av orm til stede. Ønsker du å ta en avføringsprøve eller har du noen spørsmål rundt kattens helsetilstand? Ta kontakt med en av våre klinikker (Gausdal Dyreklinikk eller Lillehammer Dyreklinikk) og vi vil hjelpe deg.

Hvordan ser jeg om katten min har orm?

De fleste katter som er infisert av orm viser ingen tegn på det, noe som gjør at det kan være veldig vanskelig å oppdage. Noen katter kan ha tydelige symptomer som eksempelvis økt matlyst, vekttap, oppkast og diaré. Man kan i noen tilfeller se ormene i avføringen og endetarmen. Oppdager at katten din har små «riskorn» bak oppunder halen kan dette være en indikasjon på at katten din er smittet av bendelorm. Bendelorm er ikke farlige for mennesker

Hvor hyppig du bør behandle varierer. Kontakt Gausdal Dyreklinikk eller Lillehammer Dyreklinikk for nærmere informasjon.