Tenner og tannhelse hos katt

Vi opplever at mange katter trenger tannsteinsfjerning årlig. Det er mye bedre å fjerne tannstein jevnlig fremfor å måtte trekke tenner. Tanntrekking kan være eneste utvei om tannsteinen har fått tære lenge nok på tennene. Tannbehandlinger foregår under narkose og med overvåkning av en assistent. På den måten kan vi tilby den beste omsorg og trygghet til katten din, og katten merker ingen smerter. Vi får jevnlig inn katter som går rundt med store tannsmerter. Det kan være meget vanskelig for eier å se på katten at den lider, siden de er veldig gode til å skjule smerte. Ved tannsmerter kompenserer de for eksempel ved å tygge på den andre siden.

Vær oppmerksom på:

• Vedvarende dårlig ånde.
  • Mørkerødt, hovent og blødende tannkjøtt.
  • Problemer med å tygge.
  • Skadede tenner.
  • Katten vil unngå berøring av hodet.

Kontakt oss hvis du opplever dette. Våre dyreklinikker på Lillehammer og Gausdal kan hjelpe deg.

Våre veterinærer ved Gausdal Dyreklinikk og Lillehammer Dyreklinikk har bred erfaring innen behandling av tenner og problemer relatert til katters tannhelse. Veterinær Gisle Eritsvær har blant annet en tilleggsutdannelse innen tannbehandling av dyr, og har derfor meget høy kompetanse på b.l.a munnhulekirurgi, kirurgisk tanntrekk og tannregulering. Vi har også høy kompetanse på tannbevarende arbeid, som kjevebens behandling, tannkjøttbehandling og tannproteser (ny krone).

Vi foretar også alminnelig tannrens hvor vi polerer tennene for å unngå bakterier, infeksjoner og utvikling av tannkjøttsykdommer. Hvis vi under tannrens oppdager problemer som bør behandles, kontakter vi eier og gir et prisoverslag.

Har du noen spørsmål eller ønsker du å bestille en time hos enten Gausdal Dyreklinikk eller Lillehammer Dyreklinikk? Ta kontakt, våre dyktige veterinærer vil hjelpe deg.