Gastroskopi på katt

Gastroskopi er en undersøkelse av kattens magesekk, spiserør og tolvfingertarm fra innsiden. I tilfeller hvor katten din har mageproblemer vil det ofte være å gjennomføre en slik undersøkelse.

Instrumentet som brukes heter fiberendoskop, dette er mykt og bøyelig, noe som gjør at det kan føres inn i kattens munn og videre ned i halsen. I den ene enden av fiberendoskopet er det festet er kamera og lys, dette gir veterinæren mulighet til å finne årsaken til at katten har smerter.

I enkelte tilfeller kan et fibroendoskop brukes for å fjerne fremmedlegeme katten har spist. Dette kan være alt fra plastbiter, stoff eller noe annet din firbeinte venn har fått i seg.

Symptomer på magesmerter hos katt

• kaster opp og/eller har diaré
  • har dårlig matlyst
  • katten har gått ned i vekt

Mistenker du at katt din har magesmerter eller fått i seg et fremmedlegeme bør du kontakte veterinæren som kan undersøke dyret nærmere.

Katten må faste før gastrosekopiundersøkelse

Katter som skal undersøkes må faste i forkant, magesekken skal være tom før veterinæren går i gang med jobben sin.

Snakk med veterinæren hvor lenge din katt bør faste.

Narkose ved gastroskopi

Alle katter som skal gjennomgå slike undersøkelser legges i narkose. Katten blir overvåket av både dyrepleier og maskiner under hele denne perioden. En slik kombinasjonen er den beste når det kommer til overvåking.

Dyrlegen vil så starte undersøkelsen ved føre fiberendoskopet inn i dyrets munn og halsregion. Samtidig som instrumentet blir ført inn i dyret vises bilder som dyrlegen kan studere underveis i undersøkelsen. Vi vil i mange tilfeller ta ulike vevsprøver med gastroskopi, disse prøvene blir deretter sendt til analyse og kan hjelpe oss med å finne svar på problemene dyret har.

En slik undersøkelse tar som regel rundt en times tid. Og katten kan i de fleste tilfeller bli med hjem igjen samme dag.

Katter kan få mageknipe etter undersøkelsen

Mange katter vår mageknipe i etterkant av gastroskopi. Luft i magen kan være ubehagelig, men heldigvis går dette som regel over i løpet av kort tid.

Har katten ditt mageproblemer eller har du noen spørsmål rundt gastroskopi? Ta kontakt så hjelper vi deg.