Blod i avføring hos hund kan være tegn på at noe er galt

De fleste hundeeiere blir bekymret når de oppdager blod i avføringen til hunden. I noen tilfeller er dette helt uproblematisk, mens i andre tilfeller kan det være et symptom på et underliggende problem.

Hvilken farge har blodet?

Blodet du ser i avføringen er enten rødt eller mørkt/svart. Fargen kan ofte si oss noe om årsaken.

Rødt blod i avføringen: Om blodet kommer fra baksiden av fordøyelsessystemet er det rødt. I noen få tilfeller kan blodet komme av smittsomme sykdommer, for eksempel parvovirus.

Svart blod i avføringen: Dette er et tegn på at blodet er blitt fordøyd (og årsaken er som regel i den fremre delen av fordøyelsessystemet). I enkelte tilfeller kan en forsinkelse i fordøyelsen (f.eks forstoppelse) resultere i svart blod i avføringen (som stammer fra den bakre fordøyelseskanalen).

Som nevnt innledningsvis så blod i avføringen være relativt uskyldig, men det kan også være et et tegn på at noe er alvorlig galt. Her finner du en liste med ulike årsaker for at det er blod i avføringen:

• Tarmparasitter (inkluderer blodig, slimete diaré)
  • Omeangrep
  • Sykdom eller bakterier i mage og tarm
  • Tarmbetennelse
  • Ubehandlet forstoppelse
  • Magesår og svulster
  • Betente analkjertler
  • Forgiftning
  • Bein eller noe annet som har skadet tarm/mage
  • Ved neseblod eller munnskade kan hunden svelge blod som kommer ut i avføringen.

I en del tilfeller er det vanskelig og fastslå eksakt hva som har forårsaket blodtet i avføringen.

LES OGSÅ: Blodig diaré hos hund

Når skal du kontakte veterinæren?

Vi anbefaler at alle hunder med oppkast og blodig avføring eller diaré undersøkes av veterinær. Spesielt om hunden har redusert allmenntilstand. Kontakt oss for timebestilling.