Forsikring av kjæledyr

Kjæledyrene våre er noe av det kjæreste vi har. De kommer i mange ulike former; de er turkamerater, konkurransepartner og kosete pelsdotter. Derfor er det også viktig at vi har plan for hva du skal gjøre, dersom ditt kjæledyr blir sykt.

Mange ønsker den tryggheten som en forsikring gir. Da er det kun egenandelen som blir den akutte, uforutsette økonomiske utgiften. Det er viktig at du som dyreeier har tatt stilling til dette, og hvordan du skal løse en uforutsett utgift. Vi anbefaler at alle dyr forsikres, og så er det selvfølgelig opp til eier hva de velger.

Informasjon til deg som benytter deg av direkteregulert forsikringsoppgjør ved Lillehammer Dyreklinikk AS.

Alle direkteregulerte forsikringsoppgjør blir belastet med et direktereguleringsgebyr. Dette gebyret ligger i dag på kr 289.

Når vi direkteregulerer for deg, betyr det at vi sender inn forsikringskravet til ditt forsikringsselskap. Vi mottar så et svar fra forsikringsselskapet på hvor mye de utbetaler på ditt krav. Dette varierer. Litt avhengig av hvilket forsikringsselskap du benytter, og hvor mange prosent egenandel du har. Samt at noen forsikringer ikke dekker alle typer sykdommer/skader. Alt dette skal stå i dine forsikringspapirer.

Når vi da har mottatt svaret fra ditt forsikringsselskap, vil vi avregne dine fakturaer, og sende deg din egenandel på mail. Denne fakturaen har 10 dagers betalingsfrist. Etter passert forfallsdato, vil ditt utestående hos oss bli sendt videre til purring og inkasso hos Credi care.

Det er også slik at det er enkelte forsikringsselskapet vi ikke direkteregulerer. Dette gjelder IF, Trygg, Frende med flere. Dette fordi det er veldig mye jobb å få inn pengene fra dem. Om det er vanskelig for deg som kunde å legge ut beløpet i påvente av forsikringssvaret, tilbyr vi en god løsning med en samarbeidspartner, Resurs bank.

Skulle det være behov for å diskutere betaling av egenandel, ta kontakt med Ida på mail ida@lillehammerdyreklinikk.no.

Agria

Agria er raske i sin håndtering av forsikringskrav, de gir oftest svar i løpet av et par dager. Dette betyr i praksis at du i bestefall kan motta din egenandel samme dag som ditt besøk ved klinikken. Og du har nesten alltid fått egenandelen din i løpet av en uke.

Agria har laget seg en grense på at det ikke vil direkteregulere krav som er over 14 dager gamle. Så dersom det av en eller annen grunn skulle skje at ditt krav blir over 14 dager gammelt, vil Agria kreve at du som kunde sender kravet inn til dem. Om dette skulle skje vil du motta fakturaen fra oss, og vi vil da i mailen informere om at Agria da har bedt om at du som kunde må sende inn kravet selv. Vi er selvfølgelig behjelpelige med alle opplysninger du måtte trenge for å
kunne sende inn selv. Noen ganger ber Agria om dette, selv om kravet er under 14 dager gammelt også. Slik at du som kunde er klar over at dette kan skje.

Agria har også noen ting som de generelt ikke dekker. Det gjelder da direktereguleringsgebyr, alt av evt for og lignende som du har kjøpt hos oss. Og så finnes det noen forskjellige variasjoner, ut fra hvilken forsikring du har tegnet hos Agria. Medisiner kan f.eks dekkes inntil en viss sum, om du har tegnet med dekning for medisin.

Gjensidige

Gjensidige bruker dessverre litt lengre tid på behandling, noe som gjør at det kan ta litt tid før du mottar din egenandel fra oss. De sender ofte ut svaret ganske fort, men er sene til å utbetale forsikringspengene. For at vi skal kunne klare å følge opp deg og dine fakturaer på en god og korrekt måte, blir ikke egenandelen sendt til deg før Gjensidige har utbetalt til oss. Det kan derfor fort gå 1 måned før du mottar egenandelen.

Det er også slik at det er en del ting Gjensidige ikke vil dekke, som for eksempel direktereguleringsgebyr og kjøp av for (dersom dette står på samme faktura). Du vil derfor kunne oppleve at det beløpet som står som fakturabeløp fra

Gjensidige, ikke stemmer overens med det egentlige fakturabeløpet fra oss. Dette vil jo da gi en forskjell i hvor mye din egenandel kommer på. Som nevnt over: ta kontakt med Ida om det er noe du lurer på.

Fremtind (DNB og Sparebank 1)

Fremtind bruker dessverre litt lengre tid på behandling, noe som gjør at det kan ta litt tid før du mottar din egenandel fra oss. De har en behandlingstid på minimum 30 dager.

For at vi skal kunne klare å følge opp deg og dine fakturaer på en god og korrekt måte, blir ikke egenandelen sendt til deg før Fremtind har utbetalt til oss. Det kan derfor fort gå 1,5 måned før du mottar egenandelen.

Det er også slik at det er en del ting Fremtind ikke vil dekke, som for eksempel direktereguleringsgebyr og kjøp av for (dersom dette står på samme faktura). Du vil derfor kunne oppleve at det beløpet som står som fakturabeløp fra Fremtind, ikke stemmer overens med det egentlige fakturabeløpet fra oss. Dette vil jo da gi en forskjell i hvor mye din egenandel kommer på.

Som nevnt over: ta kontakt med Ida om det er noe du lurer på.