Bittskade – Halthet hos katt

Halthet hos katt skyldes ofte at katten har kranglet med en annen katt og blitt bitt. Katter er veldig følsomme mot bittskader og ønsker ikke å legge for mye vekt på den skadede foten. Andre grunnen til halthet kan være traumatisk skade på benet. Ofte kommer denne haltheten akutt slik at eier tror at katten har blitt påkjørt.

Symptomer på halthet

Katten vil ikke legge vekt på benet og halter rundt. Det benet med skade kan bli hovent og av og til kan man se at det renner puss i mellom pelsen. Katten vil heller ikke at eier tar på den vonde plassen. Ved lengre halthet kan katten slutte å spise og bli mer slapp.

Diagnose

Veterinæren stiller diagnose ved å se på katten og i de fleste tilfeller må katten få litt sedasjon for å få en best mulig undersøkelse. Veterinæren kommer til å klippe vekk pelsen i området for å lete etter sårinnganger. Veldig ofte må veterinæren barbere hele foten for å lete etter sår. Et par røntgenbilder er også anbefalt for å utelukke brudd i beinet. Når såret er funnet og puss kommer ut, er diagnosen stilt.

Behandling

Veterinæren kommer til å åpne opp abscesset og få ut alt av puss og skylle godt med saltvannsløsning for å rense godt sårhulen. Sårhulens lommer blir målt i alle retninger og om det er lomme under såråpningen må det kanskje legges inn et dren. Dette drenet fungerer for å holde såret åpent og la alt av puss og sårvæske få renne ut.

Det blir ikke brukt noen behandling med antibiotika i første omgang, da det er viktig å begrense bruken av dette. Katten får med seg smertestillende og det anbefales hyppige kontroller for å se at såret gror sammen som det burde.

Slike sår gror som regel fint etter behandling og haltheten vil gi seg når abscesset er tømt og katten har fått smertelindring.

Hvis du mistenker at din katt har blitt bitt eller halter på et ben, ta kontakt med oss for timebestilling.