Når hunden kaster opp blank/klar væske

Alle hundeeiere vil oppleve at hunden kaster opp i løpet av livet sitt. Men hva betyr det når hunden kaster opp blank eller klar væske?

Hvorfor kaster hunder klar væske?

Når hunden kaster opp en væske som er blank eller klar er det i mange tilfeller spytt eller vann det er snakk om. Noen vil også oppleve at oppkastet har en del skum i seg.

Dette skjer ofte i sammenheng med at hunden har fått i seg for mye vann eller rett og slett har drukket vannet for fort. Men det kan også være en bakenforliggende årsak, så du bør følge med på hunden. For oppkast kan være et tegn på et mer alvorlig problem. Det kan også være at hunden har fått i seg noe den rett og slett ikke klarer å fordøye.

Ulike årsaker for at hunden din kaster opp blank eller klar væske:

• Sykdom
  • Parasitter
  • Fordøyelsesbesvær/overspising/overdrikking
  • Lavt stoffskifte
  • Akutt stans i tarmpassasjen
  • Toksineksponering
  • Bukspyttkjertelbetennelse eller en annen betennelse

Når skal du kontakte dyrlegen?

Er det snakk om et enkelttilfelle er det neppe noen grunn til panikk. Men følg med på allmenntilstanden til hunden, om den endrer seg bør du ta kontakt med en veterinær. Følg med på matlyst, avføring/diaré, om hunden virker sløv eller syk. Se også om det er noe som mangler i hjemmet, det kan være hunden har fått i seg et fremmedlegeme e.l.

Er det snakk om gjentagende oppkast bør du hoppe over et måltid samtidig som du følger med på hunden. Om hunden kaster opp etter neste måltid og/eller viser tegn til å være syk bør du bestille en time hos veterinæren.

Om hunden din kaster opp over flere dager eller om den har kastet opp to ganger eller mer i løpet av et døgn bør du kontakte dyrlegen. Dette gjelder også så klart om hunden viser tegn til sykdom eller om allmenntilstanden endres.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for mer nyttig informasjon og tilbud til deg som hundeeier.