Kastrering og sterilisering av katt

Hvorfor bør katten kastreres?

Alle hannkatter som ikke skal brukes i avl bør kastreres. Hannkatter kan kastreres fra de er 4-5 måneder gamle. En kastrert katt vil farte mindre omkring og bli mer hjemmekjær. I tillegg kan problemer med urinmarkering og slåssing med andre katter reduseres. Kastrering er også et viktig tiltak for å holde kattebestanden nede.

Vi anbefaler også at din hunnkatt steriliseres. Hunnkatter som bruker p-piller har større risiko for utvikling av svulster i jur og livmor. Disse er oftest ondartede! Hunnkatter har også en større risiko for å utvikle infeksjoner i livmor. Denne tilstanden er som regel livstruende og krever normalt operasjon.

Kattene vil få et bedre liv ved å steriliseres eller kastreres.

Hvordan foregår inngrepet?

Å kastrere en hannkatt går ut på å fjerne testiklene gjennom et lite snitt i huden i pungen. Såret gror sammen av seg selv og katten er seg selv igjen etter kort tid. Det å kastrere en hannkatt er et mindre inngrep enn å kastrere en hunnkatt, og er derfor billigere. Bestill time hos en av våre klinikker i dag:

Katten kan leveres og hentes hos veterinæren samme dag. Den bør ikke ha spist siden kvelden før.  Den får en beroligende sprøyte og lokalbedøvelse før inngrepet. Før katten reiser hjem fra veterinæren får den en oppvåkningssprøyte, men den vil vanligvis være søvnig og slapp resten av dagen. Veterinæren gir smertestillende medisin som varer til neste dag, deretter gir eier smertestillende selv de neste tre dager.

Tiden etter kastrering/sterilisering

Når katten hentes hjem fra veterinæren bør den få ligge på en lun, passelig varm plass til den kvikner til. Når katten er våken og oppegående igjen kan du sette fram mat og vann til den.

Operasjonssåret må sjekkes daglig. Det kan være noe hevelse de første dagene, men det skal ikke komme blod eller verk fra såret. Om hevelsen øker, det lukter vondt/kommer verk fra såret eller katten har dårlig allmenntilstand, ta kontakt med veterinæren. Da kan det hende katten har fått en infeksjon og trenger behandling. Det blir ikke sydd i forbindelse med inngrepet, så det er ikke nødvendig å komme tilbake for å fjerne sting.

Det anbefales at katten får et fôr tilpasset kastrerte katter. Kastreringa fører til en endring i hormoner og stoffskiftet i kroppen, slik at katten har lettere for å legge på seg og bli overvektig. Hannkatter har også økt risiko for å få «urinveisstopp», dvs. at krystaller i urinen kiler seg fast i urinrøret og gir blokkering. Dette kan forebygges ved å gi fôr som er tilpasset kastrerte katter. Dette fôret har et gunstig mineralinnhold, regulerer pH i urinen slik at det blir minst mulig utfelling av krystaller, og har et moderat kaloriinnhold som reduserer risikoen for utvikling av overvekt.

Har du noen spørsmål ta kontakt og vi vil hjelpe deg.

Hva er forskjellen på sterilisering og kastrering?

Forskjellen mellom sterilisering og kastrering er ikke knyttet til kjønnet på dyret, noe som mange feilaktig tror. Tvert imot refererer disse begrepene til to kirurgiske prosedyrer.

Ved kastrering fjernes alle reproduksjonsorganer hos katten, inkludert livmor hos hunndyr og testikler hos hanner.

Når det gjelder sterilisering så er dette et inngrep der egglederne hos hunndyr eller sædlederne hos hanner bindes opp eller krysses av. Dette hindrer transporten av egg eller sæd, og dermed blir dyret infertilt. Imidlertid forblir kjønnshormonene intakte etter sterilisering.

Når det gjelder effektiviteten, er kastrering ofte mer effektivt for å håndtere problematisk atferd hos hannkatter, spesielt hvis atferden er knyttet til reproduksjon. Sterilisering er imidlertid mindre invasiv og kostbar. Derfor er vanlige prosedyrer sterilisering for hunnkatter og kastrering for hannkatter. Det er viktig å velge riktig prosedyre basert på både dyrets individuelle behov og eierens preferanser.

Bestille time hos Gausdal Dyreklinikk eller Lillehammer Dyreklinikk

Hos oss inkluderer prisen for kastrering bedøvelse, selve inngrepet, smertestillende under inngrepet (og resept til smertestillende i tre dager etterpå), og en prøvepose på fôr for kastrerte katter. I tillegg er det rabatterte priser på ID-merking og vaksine om du ønsker dette samtidig.

Ta kontakt med om du ønsker å bestille time eller har andre spørsmål rundt inngrepet.