Tannproblemer hos hund – Periodontitt

Var du klar over at så mange som 8 av 10 hunder har en eller annen form for tannproblemer? Slike tannproblemer kan være veldig smertefulle og det er ikke alltid like lett for oss hundeeiere å se at hunden har det vondt. Periodontitt er en av sykdommene som vi ser oppstår hos hunder.

Periodontitt er et utbredt problem

Periodontitt kan føre til at hunden din mister tenner. Problemet oppstår når fôr og bakterier sames under tannkjøttet og danner det vi kaller plakk. Blir ikke dette fjernet vil tannstein dannes som vil resultere i betennelse i tannkjøttet.

Hunder er flinke på å skjule smerte, som eier er det noen symptomer du kan følge med på for å oppdage periodontitt. Har hunden din dårlig ånde eller blødninger fra tannkjøttet bør dette undersøkes av en veterinær. Rødt irritert tannkjøtt, pussdannelse, løse tenner, tann/tenner som mangler og om hunden din tygger maten sin på en side av kjeven eller sliter med å tygge er dette tegn på at noe ikke er som det skal. Ser du at hunden din har manglende appetitt eller oppfører seg unormalt kan også dette være en indikasjon på tannproblemer.

Forebygging og behandling

Som hundeeier er det smarteste du kan gjøre å forebygge at periodontitt utvikles. Det gjør du ved å pusse hundens tenner hver dag. Det er utviklet egne tannbørste og tannpasta du kan bruke. Ettersom periodontitt er en irreversibel tilstand er det viktig at du som hundeeier følger opp dette. Er du usikker på hvordan du pusser tennene på hunden din? Vi kan hjelpe deg.

Det finnes også egnet fôr, tyggebein og tyggeflak som er utviklet med tanke på å forebyggelse av tannstein hos hunder. Spør oss om råd og hvilket fôr som er best egnet til din hund. Husk også å bestill en årlig tannsjekk til din firbente venn.

Skal vi behandle denne sykdommen så må vi se hvor langt i prosessen den har kommet. Er det på et tidlig stadium vil vi fjerne tannstein og pusse tennene, samtidig som du følger opp forebyggende tiltak i etterkant. Er sykdommen kommet på et mer alvorlig stadium må trekke tannen og hunden må gjennomgå tannkjøttkirurgi for å bedre tilstanden.

Har du noen spørsmål om periodontitt eller ønsker du å bestille en time for å sjekke tannhelsen til hunden din? Kontakt oss så hjelper vi deg.

Følg oss gjerne på Facebook.