Vaksinasjon av hund

Vaksiner til hund beskytter mot smittsomme alvorlige sykdommer som det ikke finnes behandling mot, og som i verste fall kan medføre død hvis det rammer dyrene.

Årlig vaksine og helsesjekk er viktig

For å unngå utbrudd av smittsomme sykdommer blant hunder er det viktig å sørge for at hunden din får årlig vaksine og helsesjekk.

Sykdommene som alle hunder bør vaksineres mot, uavhengig hvor i verden de holder til, er valpesyke, smittsom leverbetennelse og parvovirus, disse vaksinene kalles kjernevaksiner.

Tilleggsvaksiner

Tilleggsvaksiner som også anbefales i Norge, er de som beskytter mot ”kennelhoste”. Dersom hunden skal reise til utlandet, vil reisemålet og lovverket bestemme hvilke sykdommer som må vaksineres mot; som rabies og leptospirose.

Valper har antistoffer

Valper beskyttes mot sykdommer ved overføring av antistoffer fra moren via morsmelk. Disse antistoffene blokkerer valpens evne til respons på vaksinen, og dermed egenproduksjon av antistoffer. Dersom de fremdeles har mors antistoffer i blodet, vil ikke valpene kunne lage sine egne antistoffer. Noen valper har antistoffer fra mor helt opp i mot 15 uker, dvs. at det ikke er nok å vaksinere siste gang ved 12 ukers alder.

Grunnvaksinene som anbefales for valper er derfor:

• 1. vaksine: 8 uker (DHP)
  • 2. vaksine: 12 uker (DHP + Pi/BbPi)
  • 3. vaksine: 16 uker (DHP) Dette er for å forsikre oss om at alle valper vil ha fått minst én dosering der mors antistoffer ikke blokkerer valpens respons.

1. revaksinasjon (booster) ved 12 måneder etter siste grunnvaksinering.

Det er uvanlig at hunden får bivirkninger av vaksinen, men noen ganger kan kvalme, feber eller allergiske reaksjoner, som kan være alvorlige, oppstå.

Ta kontakt med oss om du har noen spørsmål rundt vaksinering av katt eller om du ønsker å bestille time.

Meld deg på vårt nyhetsbrev så vil du motta nyttig informasjon og gode tilbud på e-post. Følg oss også på sosiale medier: Facebook | Instagram.