Vannhale

Nå på sommeren er det mange hunder som elsker å bade. Da kan det skje at din hund får lidelsen vannhale, som er en betennelsestilstand i halemuskulaturen og i halerotens nerver. Dette skjer når det blir en overbelastning i halemuskulaturen som ved svømming, gå lengre turer i kaldt og vått vær og jakt. Kaldt vann øker risikoen for å få vannhale.

Symptomene på vannhale

Symptomene som du kan se er at nederste delen av halen henger slapt nedover og hunden vil ikke logre. Hunden kan være øm i haleroten og i nederste del av ryggen. Når hunden skal sitte eller tisse, så kan de gjøre dette på en annen måte enn normalt, på grunn av ubehaget i halen.

Noen raser er mer utsatt for dette enn andre. Dette er raser som retrievere (labrador retriever, flat coated retriever, golden retriever) og spaniels. Men andre hunder som også elsker vann er i risikoen for å få vannhale.

Forebygge vannhale

Man kan forebygge vannhale ved å sørge for at hunden er tørr og varm. Derfor burde man tørke hunden godt etter den har badet/vært ute i vått vær. Man burde også begrense tiden med svømming for å ikke overbelaste halen.

Vannhale er noe som normalt vil gå over av seg selv etter noen dager, og det anbefales å ta en telefon til din veterinær for rådgivning og eventuelt smertelindring. Dette fordi vannhale er som oftest smertefullt. Du må passe på å holde hunden din tørr, varm og mest mulig i ro inntil vannhalen går over.

Har du noen spørsmål eller ønsker du å bestille time? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg.

Følg oss på Lillehammer Dyreklinikk og Gausdal Dyreklinikk på Facebook.